Arrow wiki
Advertisement

Bartholomew Henry "Barry" Allen (14 maart 1989) is een forensisch onderzoeker bij de Central City Police Department.

Biografie[]

Jeugd[]

Op elfjarige leeftijd was Barry Allen getuige van de dood van zijn moeder, Nora Allen. Hij zag dat zijn moeder gedood werd door een gele waas waar hij een gezicht in zag. Op onverklaarbare wijze vond de politie hem na het incident elf straten verderop en werd zijn vader in de gevangenis gezet wegens de dood van zijn vrouw.[1] Hij werd vervolgens opgevoed door Joe West.[2]

Werk[]

Tijdens zijn werk voor de CCPD kwam Barry achter een zaak die speelde in Starling City en reisde hij naar die stad af om wee te werken aan die zaak. Aldaar maakte hij kennis met Felicity Smoak en Oliver Queen. Toen de Hood, voor wie Barry een fascinatie had, gewond raakte werd Barry door Felicity ingeschakeld om hem te helpen.[1] Hij wist hem beter te maken en liet voor zijn terugkeer naar Central City nog een nieuw masker voor Oliver achter. Hij was op tijd terug om de explosie van de Deeltjesversneller mee te maken.[3]

Aanvankelijk plande Barry om naar S.T.A.R. Labs te gaan, maar toen daar voor de deur de tas van Iris West werd gestolen moest hij die avond op zijn werk doorbrengen. Bij de Explosie van de deeltjesversneller kwam er bliksem vrij en deze trof Barry in zijn werkplaats. Door de inslag raakte hij in coma.[2]

Nieuwe krachten[]

Nadat ze in het ziekenhuis Barry niet meer konden helpen werd hij toevertrouwd aan S.T.A.R. Labs. Na een coma van negen maanden werd hij aldaar wakker. Al snel ontdekte hij dat hij razendsnel kon bewegen en begon hij te trainen met de hulp van Harrison Wells, Cisco Ramon en Caitlin Snow. Barry kwam voor het eerst in actie om bankrover Clyde Mardon te stoppen. Met behulp van coaching slaagde hij daarin. Zijn pleegvader Joe West kwam achter zijn geheim en Barry moest hem beloven om het niet tegen Iris te zeggen.[2]

Bronnen en referenties[]

Advertisement